فضاهای کوچک

مدرن باف،فضاهای کوچک و طراحی آن‌ها در حال حاضر با توجه به رشد روزافزون آپارتمان‌نشینی یکی از دغدغه‌های ساکنین شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان و تبریز است. به همین دلیل کارشناسان ما در مدرن‌باف نوزده ایده و ترفند هوشمندانه طراحی فضاهای کوچک و یازده ترفند ویژه مخصوص طراحی اتاق نشیمن و در آخر هم چند تکنیک ساده برای استفاده از اتاق خواب کوچک را تهیه کرده‌اند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. با به کارگیری این سی و پنج ترفند شما دیگر هرگز تنگناهراسی را تجربه نخواهید کرد.

میز ناهارخوری

میز ناهارخوری خود را کوچک کنید

این یک باور غلط است که میزهای کوچک گرد تنها مخصوص صبحانه هستند. هر چه سریع‌تر از دست میزهای  ناهارخوری غول‌پیکر خود راحت شوید. با انتخاب یک میز ناهارخوری کوچک فضای اضافی را به نیازهای خود اختصاص دهید.

رنگ فیروزه‌ای

زیرک باشید

هنگامی که فضا کوچک و محدودی در اختیار شماست و علاقه‌ای به خرید یک مبلمان جدید بزرگ ندارید بهتر است از یک صندلی به جای میز پاتختی و تاقچه دیواری برای حفظ فضای سطح استفاده کنید. یک رنگ شاد مانند فیروزه‌ای کم‌رنگ برای ایجاد روحیه شاد در فضاهای کوچک هم ایده خوبی است.

تلویزیون خود را آویزان کنید!

در یک فضا کوچک میز تلویزیون بزرگ فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند. تلویزیون خود را روی دیوار یا حتی بالای شومینه نصب کنید.  با این کار شما فضای کف را نجات خواهید داد.

 

در کشویی

انتخاب درهای کشویی

درهای شیشه‌ای با پنجره این اجازه را به شما می‌دهد که نور را در سر تا سر فضا کوچک خود تجربه کنید. همچنین به وسیله آن‌ها می‌توانید فضاسازی می‌کنید. و حتی بهتر! مزیت بزرگ این نوع درها اشغال نکردن فضای اضافی هنگام باز بودن است.

پاف

چندکاره‌ها!

وسایلی را پیدا کنید که بتوانید برای دو هدف مشخص استفاده کنید. برای مثال یک میزی را انتخاب کنید که هم میز کار شما باشد هم میز ناهارخوری، یک مبلمان راحتی عمیق که می‌تواند به عنوان تخت‌خواب مهمان هم استفاده شود یا خرید پاف می‌تواند این فرصت را در اختیار شما قرار دهد که در هنگام مهمانی از آن به عنوان میز عسلی استفاده کنید.

حساب‌شده انتخاب کنید.

یک مبلمانی را انتخاب کنید که در فضاهای کوچک بیشترین کاربرد را داشته باشد. برای مثال به جای یک نیمکت بزرگ می‌توانید یک میز با یک صندلی کوچک بخرید. شما می‌توانید هم برای کار هم برای حاضر شدن هم برای باقی کارهایتان از آن استفاده کنید.

 

نیمکت تختی مناسب فضاهای کوچک

نیمکت تختی

با اضافه کردن یک نمیکت تختی به فضا کوچک اتاق خواب خود را دو برابر کنید. اگر اتاق مهمان مشخصی ندارید این نیمکت تختی می‌تواند یک انتخاب بسیار مفید برای اتاق نشیمن شما باشد.

از تمام فضا استفاده کنید.

حتی یک پنجره هم در صورت عدم وجود میز اضافی می‌تواند به شما در دکوراسیون، نورپردازی و دیگر ملزومات کمک کند.

استفاده از آینه در فضاهای کوچک

آینه‌ها

استفاده از آینه‌ها قدیمی‌ترین ترفند طراحی فضاهای کوچک است. آینه‌ها فضای خانه را بزرگ‌تر، روشن‌تر و با روح‌تر نشان خواهند داد. و یک آینه محدب جذاب سرگرم‌کننده بدون استفاده از فضا ویژگی‌های بسیار زیاد و شخصیت به فضای کوچک شما اضافه می‌کند.

فضاسازی

یکی از طراح‌‌ها در دفتر خود به وسیله یک پرده بلند و یک تابلو نقاشی آویزان فضای کار و فضای خواب خود را از هم جدا کرده است. دلیل این کار از زبان خودش:

من از دیدن تخت‌خواب هنگام ورود متنفرم بنابراین برای جدا کردن آن یک پرده بلند به فضای موجود اضافه کردم. با وجود آن شما احساس می‌کنید که در یکی از هتل‌های پاریس هستید. در ضمن دیگر یک فضا کوچک مانع دعوت ۵۰ نفر از دوستانم نمی‌شود!

استفاده از رنگ خنثی در فضاهای کوچک

از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.

یک اتاق آرام با رنگ‌های خنثی چشم‌ها را فریب می‌دهد و فضاهای کوچک را جادار نشان می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که چند بافت و وسیله با رنگ خنثی به فضا اضافه کنید تا در امر بزرگ نشان دادن فضا کوچک خود شکست نخورید.

فضاهای کوچک را سفارشی کنید

فضا را سفارشی کنید

ساخته‌های سفارشی، ساخت نیمکت در کنج‌ها و مبل متناسب با نیازهای شما می‌توانند از هر نوع فضا خالی استفاده کنند. وقتی که آن‌ها بخشی از دیوار هستند شما حتی یک متر مربع هم از دست نمی‌دهید. در ضمن می‌توانید از فضای زیر نیمکت‌ها هم حداکثر استفاده را ببرید.

جاه‌طلب باشید!

نادیده گرفتن یک اتاق بسیار کوچک فوق‌العاده ساده است. به خصوص به این دلیل که فضای کافی برای دکوراسیون وجود ندارد. اما مطمئنا شخصی‌سازی کردن این فضا کوچک ارزش دارد. با یک دیوار صورتی روشن و نصب چند کار هنری جذاب شما می‌توانید آن فضا بسیار کوچک را به یک گالری کوچک تبدیل کنید.

میز کار دیواری در فضاهای کوچک

میز کار دیواری

اتاق مشخصی برای اتاق کار در اختیار ندارید؟ نگران نباشید یک میز کار که روی دیوار نصب شده است می‌تواند مشکل شما را حل کند. شما حتی می‌توانید چند قفسه هم بالای آن برای ایجاد فضای بیشتر اضافه کنید.

چشم‌پوشی از قطعات بزرگ

چشم‌پوشی از قطعات بزرگ

اگر چه نگهداری وسایل زیر سینک می‌تواند بسیار عالی باشد اما  کنسول‌های بزرگ و بی‌مصرف می‌تواند در فضاهای کوچک بسیار زشت و بدقواره به نظر برسند. در این حمام که توسط استودیوی DB طراحی شده است با یک جا حوله‌ای طلایی ساده از فضای مورد نیاز محافظت کرده است.

مبلمان بزرگ!

مبلمان بزرگ ممکن است عاقلانه به نظر نرسد اما پوشاندن فضا با چند قطعه مبلمان بزرگ به جای مخلوط کردن مبلمان کوچک زیاد در واقع می‌تواند باعث احساس بزرگی شود. در برابر اصرار به چسباندن مبلمان به دیوار مقاومت کنید.  تمام تلاش خود را برای ایجاد یک فضا در پشت مبلمان بکنید که این امر باعث وسیع‌تر به نظر رسیدن فضا کوچک شما می‌شود.

صندلی تاشو در فضاهای کوچک

صندلی تاشو

انتخاب یک صندلی تاشو و کاملا فشرده هم می‌تواند برای شما کمی فضا بخرد. کافی است که بعد از رفتن مهمان آن را جمع کنید.

 

عناصر با قابلیت آویزان شدن از دیوار

آویزان کنید!

از فضاهای غالبا کم استفاده بین مبلمان و سقف اتاق برای آویزان کردن عناصر جذاب استفاده کنید. استفاده از کتاب‌خانه‌ای که از کف تا سقف طبقه‌بندی شده است هم باعث می‌شود که اتاق شما بلندتر دیده شود

یک دیوار کوچک شیشه‌ای بسازید

دیوارها را خراب کنید، پنجره‌ها را بزرگ کنید یا درهای توپر را با شیشه عوض کنید تا فضای بیشتری با وصل کردن بخش‌های مختلف ایجاد کنید.

اتاق نشیمن کوچک

بدون شک اتاق نشیمن یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است. با استفاده از این ایده‌ها و مبلمان بیشترین استفاده را از فضا اتاق نشیمن خود ببرید. برای بیشتر ساکنان چگونگی چیدمان مبلمان اتاق نشیمن تنها سوال ساکنان خانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک نیست. در مواقع دغدغه اصلی آن‌ها چگونگی انجام این کار و رسیدن به تمام اهداف است در حالی که در آخر فضایی برای نفس کشیدن در اتاق نشیمن وجود داشته باشد. اتاق نشیمن قطب اصلی خانه‌های ایرانی است اما انتخاب و چیدمان مبلمان وقتی که این فضا کوچک و تنگ است می‌تواند به یک مساله ریاضی لاینحل تبدیل شود. اما با کمک کارشناسان مدرن باف شما می‌توانید به تمام اهداف خود برسید و همچنان اتاق نشیمن کوچک شما جادار به نظر برسد.

چه قرار است که از فضاهای کوچک جدید شروع کنید یا چه در اتاق نشیمن فعلی احساس راحتی نمی‌کنید تنها یک راه‌حل برای مشکلات شما وجود دارد. کارشناسان مدرن باف برای کمک به شما در استفاده هر چه بیشتر از فضاهای کوچک برای شما نکات و ایده‌هایی را جمع‌آوری کرده‌اند که با خواندن آن‌ها و الهام گرفتن اتاق نشیمن خود را تغییر بدهید.

 

اتاق نشیمن

بهترین ویژگی خانه را برجسته کنید!

ارزیابی ارزش دارایی اتاق و تبدیل کردن آن‌ها به کانون توجه بهترین راه برای جذاب کردن اتاق است

کریستینا مورفی، طراح داخلی

اگر اتاق نشیمن شما کوچک نور فوق‌العاده‌ای دارید با رنگ‌های روشن بازی کنید تا حس بصری جذابی ایجاد کنید. اگر شومینه‌ی خیره‌کننده‌ای دارید به آن توجه کنید.

فضا کوچک

در اتاق نشیمن کوچک تمام وسایل مهم هستند.

برای صرفه‌جویی در فضاهای کوچک از میزهای باریک و کوچک و همچنین عناصر قابل نصب بر دیوار استفاده کنید. در مورد مبلمان هم مبل راحتی با پشتی کم و صندلی‌های دسته‌دار (کلاب چیر) دوست‌های شما هستند. آن‌ها می‌توانند کمی کمتر از مبل راحتی با پشتی زیاد عمیق باشند اما همچنان به اندازه آن‌ها راحت هستند. قفسه‌های دیواری و یک میز تاشو همراه با کتابخانه هم گزینه‌های مناسبی هستند.

اجازه دهید که نور در اتاق نشیمن جریان پیدا کند

اگر اتاق نشیمن شما به مقدار زیادی از روشنایی و نور دسترسی دارد با پرده‌های تاریک راه آن را مسدود نکنید. جریان داشتن نور در اتاق نشیمن باعث می‌شود که بزرگتر و دل‌نشین‌تر به نظر برسد.

چینش خلاقانه

چینش خلاقانه

مشکلات فضاهای کوچک شما را وادار می‌کند که فرارتر از چیدمان مبلمان و صندلی‌ها فکر کنید.

من با توجه به کارآمدی نیمکت‌های دست ساز عاشق آن‌ها هستم. این نیمکت‌ها فضای گفت و گو جاداری را ایجاد می‌کنند. مورفی

اگر اتاق شما تنگ اما دراز است توصیه می‌کنیم که مبلمان راحتی خود را به دو بخش تقسیم کنید و آن‌ها را از پشت به هم بچسبانید تا دو فضای مختلف برای نشستن فراهم شود.

از دکور برای بالا بردن حس بصری استفاده کنید.

داشتن چند منبع روشنایی مختلف با ارتفاع‌های متفاوت می‌تواند باعث جلب توجه به نقاط مختلف اتاق شود و احساس بزرگ و جالب بودن را منتقل کنند.

نکاتی در مورد چگونگی چیدمان مبلمان در منزل

سبک کافه

میز ناهارخوری به سبک یک کافه

اگر تا به حال سعی کرده‌اید که شام خود را روی یک میز عسلی بخورید حتما متوجه شدید که این امر واقعا امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه شما به این مساله توجه نکنید که باید به حدی قوز کنید که دماغتان روی زانوها را لمس کند. از طرفی یک فرد تنها یا یک زوج هیچ نیازی به یک میز ناهارخوری بزرگ برای برطرف کردن نیازهای روزانه خود ندارند. اگر مجبور هستید که از اتاق نشیمن خود به عنوان اتاق ناهارخوری استفاده کنید می‌توانید به یک میز کافه به همراه دو صندلی فکر کنید. در ضمن دو صندلی تاشو کنار آن هم گزینه مناسبی برای برگزاری مهمانی‌های چهار نفره است.

 

رنگ سفید در فضاهای کوچک

دیوارهای اتاق خود را سفید کنید!

نه تنها دیوارهای اتاق نشیمن بلکه توصیه می‌شود از رنگ سفید برای کف فضاهای کوچک خود هم استفاده کنید. با این کار استفاده از آثار هنری بزرگ روی دیوار نه تنها حس آشفتگی را منتقل نمی‌کند بلکه بسیار چشم‌نواز هستند. با این ترفند می‌توانید یک قطعه مبلمان رنگارنگ را به نقطه کانونی تبدیل کنید و به این شکل دیگر دیوارها در حال نزدیک شدن به شما نیستند.

 

آثار هنری در فضاهای کوچک

آثار هنری

از کارهای هنری خود برای فریب چشم‌ها و بلندتر نشان دادن سقف اتاق استفاده کنید. به نظر می‌رسد که یک گالری بر روی دیوار برای یک اتاق نشیمن کوچک مناسب نباشد و باعث شود که این فضا خیلی شلوغ به نظر برسد. اما در صورتی که نصب آثار هنری را تا سقف ادامه بدهید باعث می‌شوید که فضا کوچک شما بزرگتر به نظر برسد.

میز عسلی به جای میز جلومبلی

دو میز عسلی کوچک می‌توانند جای یک میز جلومبلی بزرگ را بگیرند. آن‌ها برای ایجاد جریان مناسب هم بهتر هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را به هر کجا که ممکن است نیاز داشته باشید منتقل کنید.

تاب ریلکسی در فضاهای کوچک

آویزان کردن یک صندلی از سقف

قبل از هر چیزی به نظر می‌رسد که صندلی‌های تابی بسیار سرگرم‌کننده هستند. مهم‌تر از همه آن‌ها می‌توانند فضای زیادی را در اتاق‌های نشیمن کوچک حفظ کنند. شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن حتی یک متر مکعب فضا در کف اتاق نشیمن کوچک خود یک صندلی راحت و جذاب به آن اضافه کنید. این صندلی به اندازه یک صندلی سنتی نیازهای روزانه شما را برطرف می‌کند.

کارکرد فضاهای کوچک را با استفاده از فرش مشخص کنید

برای اینکه از نظر بصری فضای نشستن وسط اتاق را از بقیه کارکرد اتاق نشیمن جدا کنیم می‌توانیم از یک فرش بزرگتر از نیمکت و صندلی‌ها استفاده کنیم، به گونه‌ای که لبه‌های فرش به دیوارها ختم نشوند. در صورتی‌که میز کار، میز کنسول و فضای ناهاری شما خارج از لبه‌های آن قرار بگیرند، این خط بصری به شما این حس را القا می‌کند که در حال حرکت از یک منطقه به منطقه دیگر هستید. همچنین از آشفته به نظر رسیدن مبلمان و فضا جلوگیری می‌کنید.

اتاق خواب

اگر اتاق خواب شما زیاد بزرگ نیست و فضای کافی در اختیار ندارید چاره‌ای به جز رعایت چند ترفند خلاقانه در نگهداری وسایل خود ندارید. خوشبختانه، هزاران روش وجود دارد که بتوانید با استفاده از آن‌ها از فضا کوچک اتاق خواب خود نهایت استفاده را ببرید. ما هوشمندانه‌ترین راه‌ها مانند استفاده از فضای پشت تخت‌خواب به عنوان کمد لباس را برای استفاده از اتاق خواب گردآوری کرده‌ایم.

حلقه s شکل

قلاب‌های   S شکل

برای صرفه‌جویی در فضای کمد لباس می‌توانید شلوارهای خود را روی قلاب‌های S شکل آویزان کنید. به این ترتیب به راحتی می‌توانید آن‌ها را فشرده کنید و از فضای اضافی به وجود آمده استفاده کنید.

نقض رگال در فضاهای کوچک

استفاده از رگال

با استفاده از رگال لباس‌های شما همیشه در معرض دیدتان قرار دارد. این امر بهترین مزیت استفاده از رگال است چون شما می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن تصمیم بگیرید که به کدام لباس نیاز دارید و کدام لباس را می‌توانید به یک موسسه خیریه اهدا کنید.

کفش‌ها را پشت در اتاق خواب آویزان کنید.

کفش‌ها را پشت در اتاق آویزان کنید!

از پشت در اتاق خواب می‌توان برای نگهداری از کفش استفاده کرد. اگر کفش زیادی ندارید می‌توانید از فضای اضافی برای ژاکت‌ها و دیگر لباس‌هایتان استفاده کنید.

کمد لباس و فضاهای کوچک

یک کمد لباس بخرید!

آیا کمد لباس ندارید؟ در اولین زمان یک کمد لباس تهیه کنید.  بدیهی است که کمد لباس یک انتخاب فوق‌العاده هوشمندانه برای فضاهای کوچک است که با اشغال کمترین فضا از اتاق خواب شما فضا زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. مطمئن باشید که هر باری که از کنار آن رد شوید آن را تحسین خواهید کرد.

تخت خواب و فضاسازی در فضاهای کوچک

فضای پشت تخت خواب

فضای پشت تخت خواب می‌تواند یک موقعیت بسیار مناسب برای نگهداری وسایل و در عین حال زیبا به نظر رسیدن اتاق است. در این اتاق کاملا سفید که در عکس مشاهده می‌کنید لباس‌های آویز رنگارنگ یک زیبایی خاص به اتاق بخشیدند. شما هم می‌توانید این ترفند را اجرایی کنید.

کیسه لباس کثیف مناسب فضاهای کوچک

از سبد لباس‌های کثیف خود چشم‌پوشی کنید!

سبد لباس‌های کثیف شما هم فضای زیادی را اشغال کرده است؟ به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید این مشکل را حل کنید. یک کیسه می‌تواند جای این سبد بزرگ را پر کند. این کیسه را می‌توانید هر جایی که دوست دارید مانند در ورودی یا در کمد آویزان کنید. این کیسه یکی از ایده‌آل‌ترین ایده‌های پاکسازی فضای کف اتاق خواب است.

میز کار دیواری

میز کار دیواری

شما می‌توانید روی یک میز کار دیواری در اتاق خواب حساب ویژه باز کنید. یک میز کار که روی دیوار نصب شده است به راحتی فضای زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر اتاق شما بیش از اندازه کوچک است می‌توانید از مدل تاشو آن استفاده کنید.

 

کلیدی‌ترین مساله در به حداکثر رساندن فضاهای کوچک مانند اتاق نشیمن کوچک انتخاب دقیق وسایل متناسب با آن است. بخش مهم دیگر این روند خلاقیت چیدمان و یافتن راه‌هایی برای چیدمان مبلمان برای استفاده از هر متر مربع حتی از گوشه‌های به درد نخور خانه است. شما می‌توانید با اضافه کردن تابلوهای هنری و آینه‌ها ویژگی و سلیقه خود را بدون گرفتن فضا نشان بدهید. در این میان خود شما بیشترین نقش را در این مساله ایفا می‌کنید. شاید برای شما سوال پیش آمده است که نقش شما چیست؟ قبل از هر تغییر بهتر است که چند مساله را در ذهن خود اصلاح کنید. فراموش نکنید که هیچ چیز به اندازه به هم ریختگی یک فضا را کوچک‌تر نشان نمی‌دهد. در ضمن به یاد داشته باشید که لازم نیست همه چیز را به نمایش بگذارید.

با توجه به نکته‌هایی که بیان شد شما می‌توانید طراحی و اصلاح را از همین حالا شروع کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم که از فروشگاه اینترنتی مدرن باف برای تهیه وسایل مورد نیاز دیدن کنید.

 

Sources:

۲۰ Ingenious Small Space Design Ideas and Tricks

فضاهای کوچک؛ 35 ایده و ترفند زیرکانه برای طراحی آن

خرید مبلمان L 

خرید مبلمان تخت شو

خرید مبلمان راحتی

خرید مبلمان استیل

خرید مبلمان چستر

خرید مبلمان کلاسیک

طراحی فضای کوچک